Saturday, 21 November 2020

The “Satra” Institution of Guru Harideva-12 (হৰিদেৱ গুৰুজনাৰ সত্ৰানুষ্ঠান-১২)

 Guru Harideva was fully convinced that the knowledge and instructions contained in the Bhagavata are the easiest and simplest ways to make common people understand and realize the Akhanada Sat or indivisible Ultimate Truth in the background of the whole creation. So we should try to understand how the idea of the Akhanda Sat contained in the Vedas is simplified in the Bhagavata. Explaining the Akhanda Sat, Bhagavata tells that the cloth is made from threads, the threads permeate the whole body of the cloth, but the cloth differs from the thread. Also , if all the threads are removed from the cloth, then the cloth cannot exist. Earthen pots of various sizes and shapes are made from clay which is a variety of the earth. The whole body of the pot is nothing but clay. But the clay and pot are different from each other. If the clay is removed from the pot, no pot can exist. Various types of ornaments of different designs are made from gold to decorate different limbs of our body. All the ornaments are nothing but gold, but gold and ornaments are not the same. If gold is removed, no ornaments can be there. Bhagavata tells that the Akhanda Sat or Ultimate Truth or God Almighty exists in the creation like thread in the cloth, clay in the earthen pot or gold in the golden ornaments. But the creation differs from the Akhanda Sat and the difference between Akhanda Sat and the creation is similar to the difference between  cloth and thread , pot and clay or gold and ornaments. Again we cannot imagine the existence of cloth without thread, pot without clay or ornaments without gold . Similarly  we cannot imagine the existence of the creation without  the Akhanda Sat. With the help of such analogies related to simple things of day to day use of common people,  Bhagavata explains the Akhanda Sat which is the only subject described in the Vedas and Upanishadas. In this way the Vedic Knowledge is simplified and brought to the level of understanding of the common people in the Bhagavata and through his Satra Institution Guru Harideva distributed this simplified knowledge of the Vedas and Upanishadas among the common people .  (to be continued )

ভাগৱত শাস্ত্ৰত সন্নিবিষ্ট জ্ঞান আৰু উপদেশৰ আধাৰত সমাজৰ অতি সাধাৰণ জনতাকো জগত তথা জগতৰ সমস্ত বস্তুতে পৰিব্যাপ্ত হৈ থকা অখণ্ড সদ্বস্তুৰ জ্ঞান প্ৰদান কৰা সকলোতকৈ সহজ সৰল উপায় বুলি হৰিদেৱ গুৰুজনা পতিয়ন গৈছিল এইখিনিতে ভাগৱতে অখণ্ড সদ্বস্তু বা পৰম সত্যৰ জ্ঞান কিদৰে সৰলীকৰণ কৰিছে তাৰ অলপ আভাস লোৱাৰ চেষ্টা কৰা উচিত ভাগৱতে কৈছে যে কাপোৰ সূঁতাৰে তৈয়াৰ কৰা হয় , সূঁতা কাপোৰখনৰ সকলো অংশতে ব্যাপ্ত হৈ থকে কিন্তু সূঁতা আৰু কাপোৰ একে নহয় আকৌ কাপোৰৰ পৰা সূতাখিনি বাহিৰ কৰি দিলে কাপোৰ বুলি একো বস্তুৱে নাথাকে ঠাল মাটিৰ পৰা বিভিন্ন আকৃতি আৰু আকাৰৰ পাত্ৰ তৈয়াৰ কৰা হয়  পাত্ৰৰ সকলো অংশতে মাটি ব্যাপ্ত হৈ থাকে কিন্তু মাটি আৰু মাটিৰ পাত্ৰ একে নহয় পাত্ৰৰ পৰা মাটি পৃথক কৰিলে পাত্ৰ বুলি একো বস্তু থাকিব নোৱাৰে সোণৰ পৰা শৰীৰৰ বিভিন্ন অঙ্গত পিন্ধিব পৰাকৈ বিভিন্ন আকাৰ ,আকৃতি আৰু কাৰুকাৰ্য সমন্বিত গহনা তৈয়াৰ কৰা হয় সকলো প্ৰকাৰৰ গহনাৰ সকলো অংশতে সোণ থাকে কিন্তু সোণ আৰু সোণৰ গহনা একে নহয় আকৌ সোণ বাদ দিলে সোণৰ গহনা নাথাকে ভাগৱতে কৈছে যে যিদৰে কাপোৰত সূঁতা , মাটিৰ পাত্ৰত মাটি আৰু সোণৰ গহনাত সোণ সৰ্বব্যাপ্ত হৈ থাকে সেইদৰে সৃষ্টিৰ সমস্ততে অখণ্ড সদ্বস্তু ব্যাপ্ত হৈ আছে যিদৰে সোণ আৰু গহনা একে নহয় , মাটি আৰু মাটিৰ পাত্ৰ একে নহয় বা কাপোৰ আৰু সূঁতা একে নহয় সেই দৰে অখণ্ড সদ্বস্তু আৰু সৃষ্টি একে নহয়আকৌ, যিদৰে সূঁতা নাথাকিলে কাপোৰ থাকিব নোৱাৰে , মাটি নাথাকিলে পাত্ৰ নাথাকে আৰু সোণ নাথাকিলে গহনা নাথাকে সেইদৰে অখণ্ড সদ্বস্তু অবিহনে সৃষ্টি আৰু ইয়াৰ অন্তৰ্গত একো বস্তু থাকিব নোৱাৰে এনেদৰে ভাগৱতত সাধাৰণ লোকে চিনি পোৱা বিভিন্ন প্ৰকাৰৰ নিত্য ব্যৱহাৰ্য বস্তুৰ মাধ্যমত উপমা প্ৰস্তুত কৰি বেদ আৰু উপনিষদত বৰ্ণনা কৰা অখণ্ড সদ্বস্তু বা পৰম সত্য বা পৰমেশ্বৰৰ কথা কোৱা হৈছে ইয়াৰ ফলত অতি সাধাৰণ জ্ঞান বুদ্ধিসম্পন্ন লোকেও ভাগৱত শাস্ত্ৰজ্ঞানৰ দ্বাৰা অখণ্ড সদ্বস্তু বা পৰম সত্য কি তাক বুজি পোৱা সহজ হয় সেই কাৰণে হৰিদেৱ গুৰুজনাই ভাগৱত শাস্ত্ৰক আধাৰ গ্ৰন্থ হিচাপে লৈ সহজ সৰল বেদজ্ঞান সাধাৰণ লোকৰ মাজত প্ৰচাৰ কৰাৰ বাবে সত্ৰানুষ্ঠান স্থাপন কৰিছিল (আগলৈ)

No comments:

Post a Comment