In
the preceding posts, we discussed
life stories of self realized personalities from different angles. This is essential to
understand Guru Harideva. People with self realization and without self
realization differs a lot. In our practical life , we see that there is a
limiting force behind our each and every activity. This limit is different for
different people. For example, if a man is financially sound, he is able to
spend more. That is, his financial limitation differs from a poor man. Like
this , there are differences in other subjects also. Scriptures tell that these
differences occur due to our past deeds. It is told in scriptures like
Bhagavata that, because of these limitations we feel ourselves to be incomplete.
So naturally, there is a tendency in our mind to make us complete in all
respects. We think that, things like relatives, social status, land, building ,
money etc can make us complete . That is why, these things
attract our minds . This attraction is related to some wants that we
feel in our mind . For example ,if we are hungry , desire for food is generated
. If we do not have social respect ,we will try to earn that through different
kinds of activities and so on. As the wants differ, different people are attracted to different things. Again, one man do not feel attraction for one thing forever .He feel attraction to
one particular thing for some times only. As soon as one’s mental setup is
changed, his object of attraction is also changed. That is ,the value of the
things go on changing with change of wants in one’s mind. Things considered to be most
valuable once, may be considered as worthless in another time
.In this why, people not having self realization run after
things outside and there is no end to this process . Now self realized persons
are complete personalities. They are
totally desire free people. Even, they have got no desire to resist the injustice and
torture that comes to them from human society . There are many examples of such
people in the scriptures and human histories.(to be continued)
ইয়াৰ
আগৰ
কেইটামান
লিখনিত
আত্মজ্ঞানী
পুৰুষৰ
জীৱন
বৃত্তান্ত
বিভিন্ন
দৃষ্টিকোণৰ
পৰা
আলোচনা
কৰি
অহা
হৈছে
।
হৰিদেৱ
গুৰুজনাক
বুজি
পাবৰ
বাবে
ই
অত্যন্ত
প্ৰয়োজনীয়
।
আত্মজ্ঞানী
পুৰুষ
আৰু
আত্মজ্ঞানহীন
ব্যক্তিৰ
মাজত
পাৰ্থক্য
বৃহৎ
।
ব্যৱহাৰিক
জীৱনত
আমি
দেখি
থাকো
যে
আমাৰ
প্ৰত্যেক
কামৰে
সীমাৱদ্ধতা
থাকে।
বেলেগ বেলেগ ব্যক্তিৰ বাবে এই সীমা
বেলেগ বেলেগ।| উদাহৰণ
স্বৰূপে
এজন
ব্যক্তিৰ
আৰ্থিক
অৱস্থা
স্বচ্ছল
হ’লে
তেওঁ
অধিক
ধন
খৰচ
কৰিব
পাৰে
।
অৰ্থাৎ
তেওঁৰ
আৰ্থিক
সীমাৱদ্ধতা
এজন
দুখীয়া
লোকৰ
সৈতে
একে
নহয়।
একেদৰে
অন্য
অনেক
বিষয়তো
ইজন
সিজনৰ
পাৰ্থক্য
থাকে।
শাস্ত্ৰত
কোৱা
হৈছে
যে
এই
পাৰ্থক্যসমুহ
পূৰ্ব
জন্মৰ
কৰ্মৰ
ফলত
হয়
।
ভাগৱতে
কৈছে
যে
এই সীমাৱদ্ধতাৰ
বাবে
আমি
নিজকে
অসম্পূৰ্ণ
বুলি
অনুভৱ
কৰি
থাকো
।
গতিকে
স্বাভাৱিকতে
নিজক
সম্পূৰ্ণ
কৰি
তোলাৰ
ইচ্ছা
আমাৰ
মনলৈ
আহে
।
আমি
ভাবো
যে
সম্পৰ্কীয়
লোক
, সামাজিক
প্ৰতিপত্তি
, মাটি
,ঘৰ-দুৱাৰ
, টকা-পইচা
ইত্যাদিয়ে
আমাক
পূৰ্ণতা
দিব
পাৰে
।সেই
কাৰণে
ইবিলাকে
আমাৰ
মনক
আকৰ্ষণ
কৰে
।
আমি
মনত
অনুভৱ
কৰা
অভাৱ
বোধৰ
সৈতে
মনক
আকৰ্ষণ
কৰা
বিষয়
বস্তুৰ
সম্পৰ্ক
থাকে
।
উদাহৰণ
স্বৰূপে
ভোক
লাগিলে
মন
খাদ্য
বস্তুৰ
প্ৰতি
আকৰ্ষিত
হয়
।সামাজিক
সন্মানৰ
অভাৱ
বোধ
কৰিলে
লোকে
বিভিন্ন
কৰ্মৰ
মাধ্যমত
সামাজিক
সন্মান
অৰ্জন
কৰাৰ
চেষ্টা
কৰে
ইত্যাদি
।এনেদৰে প্ৰত্যেক
ব্যক্তিৰে
অভাৱ
বোধ
একে
নহয়
কাৰণে
সকলোৱে
একে
বস্তুৰ
প্ৰতি
আকৰ্ষণ
অনুভৱ
নকৰে
।
আনহাতে
একেজন
ব্যক্তিয়ে
সুদীৰ্ঘ
কাল
ধৰি
একেটা
বস্তুৰ
প্ৰতি
আকৰ্ষিত
হৈ
নাথাকে
।এজন ব্যক্তিয়ে
কোনো
এক
নিৰ্দিষ্ট
বস্তুৰ
প্ৰতি
কিছু
সময়ৰ
বাবেহে
আকৰ্ষণ
অনুভৱ
কৰে
।ব্যক্তিৰ মানসিক
স্থিতি
সলনি
হোৱাৰ
লগে
লগে
তেওঁৰ
মনত
বস্তুৰ
মূল্যৰ
পৰিবৰ্ত্তন
হৈ
থাকে
।
যি
বস্তু
এটা
সময়ত
অমূল্য
বস্তু
বুলি
ভৱা
হয়
সেই
একে
বস্তুকে
অন্য
এটা
সময়ত
আপদ
যেন
লাগে
।
এনেদৰে আত্মজ্ঞানহীন
ব্যক্তি
বহিৰ্জগতৰ
বিভিন্ন
বস্তুৰ
পিছত
দৌৰি
থাকে
আৰু
ই
এক
অন্তহীন
প্ৰক্ৰিয়া।
আনহাতে আত্মজ্ঞানী
ব্যক্তি
সম্পূৰ্ণতা
সম্পন্ন
ব্যক্তি
।
তেওঁলোকে
একোৰে
প্ৰতি
আকৰ্ষণ
অনুভৱ
নকৰে
।
আনকি
সমাজৰ
মানুহে
তেওঁলোকৰ
ওপৰত
কৰা
অন্যায়
অত্যাচাৰক
বাধা
দিয়াৰ
বাবেও
তেওঁলোকে
একো
চেষ্টা
কৰিব
নোখোজে
।
শাস্ত্ৰ
আৰু
মানৱ
ইতিহাসত
এনে
বহু
ব্যক্তিৰ
উদাহৰণ
আছে
।
(আগলৈ)
No comments:
Post a Comment