Now , concluding the
discussion about hand written books , we want to make some discussion about the
printed books on life stories of the Mahapushas ,which are available to us now a days . Before
printing of the handwritten copies of the old types of books , some addition , deletion, alteration are again made there in the name
of editing. Thus the old books , containing different types of brain works and imaginations of the people of generation after generation
,take the shape of modern printed books .In the printed form also, we get more
than one different versions of life stories of the same Mahapurusha . Those were originally written by different
people of different times and localities . After coming of the things in printed book
from , the life stories of the Mahapurushas reached larger number of people . Now, the mind of each and
every people are different and nothing in this world is equally acceptable for at least two closely related persons also . Again , there were so many Mahapurushas or great personalities
of different faiths and opinions in the spiritual field . They belonged to different
times and locations. Those Mahapurushas were designated as Guru or the great teacher,
in general . Each guru had his own groups of disciple and followers from their
life time itself . So naturally from that time itself, there were differences
of opinions amongst the different groups in spiritual field. Even there were
difference of opinions amongst disciples of the same Guru also. It is proved by
the availability of two or more different versions written on the life of the same
Guru by his own followers . Previously when books were not available to common
people ,things were not circulated in wider range . General people were satisfied with the verbal descriptions and commands of the leaders of a particular group . When the
books are easily available, the common people also get scope to form their own opinion
in larger scale on the basis of the contents of these books . But the books
coming to their hand may not clearly reflect the actual visions of those Mahapurushas because of the reasons
explained earlier. So , the possibilities of misunderstanding and subsequent
disharmony in the society arise in the
name of those Mahapurushas . But the Mahapurushas of all religious faiths and
of all times were people of much wider
vision . They were persons of highest integrity. They were the source of divinity moving on
earth for betterment of the humanity as a whole . Hence the inter fighting
amongst groups of different religious faith can never be the intention of them
.In practice , we have examples of Gurus
having difference of opinions , working together for the benefit of human
society . Mahapurush Sri Sri Harideva in
his teaching made this point very clear and also advice us the effective way of maintaining
harmony in spite of difference of
opinion ,which we will try to discuss in the coming posts .
এতিয়া হাতে লিখা
পুৰণি পুথিৰ কথা ইমানতে সামৰি আমি বৰ্ত্তমান কালত আমাৰ হাতত আহি পৰা ছপা পুথিসমুহৰ
প্ৰসঙ্গলৈ আহিব খুজিছো । এই পুথিসমুহ ছপা কৰাৰ আগতে সম্পাদনাৰ নামত তাত
পুনৰ সংযোগ , বিয়োগ আৰু পৰিবৰ্ত্তন কৰা হয়। এনেদৰে বিভিন্ন
কালৰ ,
বিভিন্ন স্থানৰ , বিভিন্ন ব্যক্তিৰ মস্তিষ্ক আৰু কল্পনা প্ৰসূত অনেক কথাৰ যোগ , বিয়োগ হৈ প্ৰস্তুত
হোৱা হাতেলিখা পুথিসমুহ বৰ্ত্তমান কালত
ছপা কিতাপ হিচাপে আমাৰ হাতত পৰিছে । একেজন মহপুৰুষৰ
বিষয়ে ভিন ভিন স্থানত , ভিন ভিন সময়ত আৰু ভিন ভিন ধৰণে লিখা একাধিক পুথিও ছপা হৈ আমাৰ হাতত
পৰিছে । ছপা আকাৰত প্ৰকাশ হোৱাৰ পিছত পুথিসমুহ অনেক বেছি
মানুহৰ হাতলৈ আহে । আকৌ প্ৰত্যেকজন মানুহৰে মনৰ গঠন একে নহয় | সংসাৰত এনে কোনো বস্তু নাই , যাৰ বিষয়ে অতি নিকটাত্মীয় হিচাপে পৰিচিত দুজন ব্যক্তিৰ মতামত সম্পূৰ্ণ একে হ’ব পাৰে । অতি সামান্য হলেও প্ৰভেদ থাকে । পৃথিৱীত অনেক ধৰ্মমত
আছে আৰু প্ৰত্যেক ধৰ্মৰ লগতে কিছুমান মহাপুৰুষৰ নাম সাঙোৰ খাই আছে । বিভিন্ন স্থানত আৰু বিভিন্ন কালত আবিৰ্ভাৱ হোৱা এই সকল মহাপুৰুষক সাধাৰণতে গুৰু , অৰ্থাৎ মহান পথ
প্ৰদৰ্শক বুলি কোৱা হয়। সকলো গুৰুৰে অনুগামী শিষ্যসকলৰ একো একোটা গোট বা সম্প্ৰদায় তেওঁলোকৰ
জীৱন কালৰে পৰা এতিয়ালৈ চলি আছে । তেতিয়াৰে পৰাই ভিন্ন
ভিন্ন সম্প্ৰদায়ৰ মাজত মতপাৰ্থক্যও চলি আহিছে । আনকি একেজন গুৰুৰ শিষ্যসকলৰ মাজতো
মতপ্ৰভেদ আছে । একেজন গুৰুৰ বিষয়ে ভিন্ন ভিন্ন অনুগামী ব্যক্তিয়ে লিখা দুই বা ততোধিক পুথিয়ে
সেই কথাকে প্ৰমাণ কৰে ।যেতিয়া ছপা পুথি নাছিল , তেতিয়া কোনো এজন
গুৰুৰ অনুগামীসকলে নিজ সম্প্ৰদায়ৰ নেতৃস্থানীয় ব্যক্তিৰ আদেশ উপদেশ মানি সেইমতে
পৰিচালিত হৈছিল ।কথাবিলাক বহলভাৱে প্ৰচাৰ হোৱা নাছিল । কিতাপ ছপা হৈ সকলোৰে বাবে সহজলভ্য হোৱাৰ
পিচত বহল পৰিসৰত সকলো মানুহে সেই পুথিসমুহৰ বক্তব্যৰ ওপৰত ভিত্তি কৰি নিজৰ নিজৰ
মতামত ব্যক্ত কৰিব পৰা হ’ল।ফলত
আলোচনা সমালোচনাৰ পৰিসৰ অনেক বৃদ্ধি হ’ল । কিন্তু যিবিলাক পুথি তেওঁলোকৰ হাতত পৰিল , সেই বিলাকত
মহাপুৰুষ সকলৰ জীৱনৰ বহল দৃষ্টিভঙ্গী আৰু শিকনি সমুহ শুদ্ধভাৱে প্ৰতিফলিত নোহৱাৰ অনেক
সম্ভাৱনাৰ কথা আমি আলোচনা কৰি আহিছো । ইয়াৰ ফলত মহাপুৰুষ সকলে অত্যন্ত উদাৰ
দৃষ্টিভঙ্গীৰে দি যোৱা শিকনি সমুহৰ ভুল ব্যাখ্যা বহুলভাৱে প্ৰচাৰিত হ’ল আৰু তাৰ ফলশ্ৰুতিত
সমাজৰ সমন্বয় ব্যৱস্থা অধিক ক্ষতিগ্ৰস্ত হোৱাৰ সম্ভাৱনা বাঢ়িল । কিন্তু প্ৰকৃততে
সকলো ধৰ্মৰ , সকলো সম্প্ৰদায়ৰে মূল প্ৰবৰ্ত্তক মহাপুৰুষসকল আমি
কল্পনা কৰিব পৰাতকৈও অধিক উদাৰ অন্তৰ্দৃষ্টি সম্পন্ন ব্যক্তি । তেওঁলোক সমন্বয়ৰ
সৰ্বশ্ৰেষ্ঠ বাৰ্ত্তাবাহক । সেই সকল মহাপুৰুষ সমগ্ৰ মানৱ সমাজৰ কল্যাণৰ
অৰ্থে পৃথিৱীত বিচৰণ কৰা ঐশ্বৰিক শক্তিৰ মূৰ্ত্তিমান ৰূপ । গতিকে সেইসকল মহাপুৰুষে দি যোৱা আদৰ্শ আৰু
শিক্ষা মানৱ সমাজৰ সমন্বয়ৰ পক্ষে কেতিয়াও আৰু কোনো প্ৰকাৰে ক্ষতিসাধক হ’ব নোৱাৰে ।আনকি জীৱিত কালত
মহাপুৰুষসকলে নিজৰ নিজৰ মতপাৰ্থক্য পাহৰি মানৱ সমাজৰ কল্যাণৰ অৰ্থে একেলগে কাম
কৰাৰ অনেক উদাহৰণো আছে । মহাপুৰুষ শ্ৰীশ্ৰীহৰিদেৱ গুৰুজনাই এই বিষয়ত অতি স্পষ্ট মত প্ৰকাশ
কৰিছে আৰু মতপাৰ্থক্য থাকিলেও কিদৰে সমন্বয় ৰক্ষা কৰি চলিব পাৰি তাৰ শিক্ষা আমাক
দি গৈছে ।
পৰবৰ্ত্তী আলোচনাত গুৰুজনাৰ উপদেশসমুহ বিচাৰৰ প্ৰয়াস
কৰাৰ ইচ্ছা থাকিল ।
No comments:
Post a Comment