Wednesday 27 November 2019

Understanding Guru Harideva’s approach towards Unity-3 ( একতাৰ অনুসন্ধান সম্পৰ্কত হৰিদেৱ গুৰুজনাৰ দৃষ্টিভঙ্গী বুজাৰ প্ৰয়াস-৩ )


In continuation of our discussion of 25.11.19  on the above topic , we can take the example of our family also . We have father , mother  , brother , sister, wife , children etc in a family . We always have an idea that these relationships among our family members are very  solid thing . But scripture like Bhagavata tells that the relationships we maintain in the family are not as solid as we think . These relationships are also mental and the cordiality we maintain within our family members is some kind of  mental adjustment only . To understand this point , we can take the example of one lady member of our family . The same lady is a mother of somebody , daughter or daughter in law of somebody  ,  sister or sister in law of somebody , wife of somebody, grandmother of somebody  and so on . One single lady is maintaining all these relationships  by changing her mental setup as per demand of the situation .  The same is true with other relationships in the family  .  My father ,with his great personality , may be sitting in my front  . I may feel that he is a very solid existence .  But if we think over it , we will find that the person  whom I identify as my father is also identified by my son as his grandfather. My mother identifies  the same person as her husband and so on . Moreover  these relationships  are dependent on each other . If there is no son or daughter  , a man can not be called a father . Also  If father is not there ,  the relationship  like son and daughter can not exist . If wife is not there no husband will be there . Likewise if husband is not there wife can not be there  . This is true for all other relationships in  the human society in general . In Bhagavata this is explained in a very interesting way which we will try to discuss in the coming  post .(to be continued )

ওপৰোক্ত প্ৰসঙ্গত ইয়াৰ আগৰ ২৫.১১.১৯ তাৰিখৰ আলোচনাৰ আঁত ধৰি আমি আমাৰ পৰিয়ালৰ সদস্য সকলৰ পৰস্পৰৰ মাজৰ সম্পৰ্কৰ বিষয়েও চিন্তা কৰি চাব পাৰো আমাৰ পৰিয়ালত পিতা , মাতা , ভাই , ভনী , পৰিবাৰ , সতি সন্ততি আদি থাকে আমি সদায় মনতে ভাৱি থাকো যে আমাৰ পৰিয়ালৰ ভিতৰৰ এনে প্ৰকাৰৰ সম্বন্ধবোৰ বাস্তৱিক সত্য কিন্তু ভাগৱতৰ দৰে শাস্ত্ৰত কোৱা হৈছে যে এই সম্পৰ্কবিলাকো বাস্তৱিক নহয় , অৰ্থাৎ আমি এইবোৰ সম্বন্ধ যিমান সঁচা আৰু দৃঢ় বুলি ভাৱো প্ৰকৃতাৰ্থত তেনে নহয় এই সম্পৰ্কসমুহ আমাৰ মনৰ ভাৱনাৰ একো একোটা পৃথক পৃথক ৰূপ মাত্ৰ পৰিয়ালৰ সদস্যসকলৰ মাজত থকা সম্পৰ্কৰ মধুৰতা , অত্মীয়তা  ইত্যাদি ভাৱ হৈছে মনৰ সমন্বয় ভাৱৰ প্ৰকাশ মাত্ৰ কথাখিনি বুজাৰ বাবে আমি আমাৰ পৰিয়ালৰ এজনী মহিলা সদস্যৰ উদাহৰণ লব পাৰো একেজনী মহিলা পৰিয়ালৰ কোনোজনৰ মা , কোনোজনৰ  জিয়ৰী বা বোৱাৰী , কোনোজনৰ ভনী বা ভাইবোৱাৰী , কোনোজনৰ পত্নী বা কোনোজনৰ আইতা ইত্যাদি অনেক প্ৰকাৰে পৰিচিত হব পাৰে একেজনী মহিলাই  বিভিন্ন প্ৰকাৰে নিজৰ মনৰ সমন্বয় সাধন কৰে আৰু পৰিস্থিতি অনুসৰি বিভিন্ন লোকৰ লগত বিভিন্ন প্ৰকাৰৰ সম্বন্ধ ৰক্ষা কৰে পৰিয়ালৰ আন সদস্য সকলৰ সম্পৰ্কৰ ক্ষেত্ৰতো সেই একে কথা মোৰ পিতৃ গহীন গম্ভীৰ ব্যক্তিত্বৰ সৈতে মোৰ সন্মুখত বহি থাকিব পাৰে মই অনুভৱ কৰিব পাৰো যে ই অতি বাস্তৱ ঘটনা কিন্তু অলপ চিন্তা কৰি চালে বুজিব পাৰি যে যাক মই মোৰ পিতৃ বুলি ভাৱি আছো  মোৰ সন্তানে তেওঁক ককাদেউতা হিচাপে চিনাক্ত কৰে আকৌ মোৰ মাতৃয়ে সেই একেজন ব্যক্তিক নিজৰ পতি হিচাপেহে চিনাক্ত কৰে তদুপৰি এই সম্বন্ধসমুহৰ অস্তিত্ব এটা আন এটাৰ ওপৰত নিভৰশীল পুত্ৰ বা কন্যা নাথাকিলে এজন ব্যক্তি পিতৃ হিচাপে পৰিচিত হব নোৱাৰে বা পিতৃ নাথাকিলে পুত্ৰ কন্যাও থাকিব নোৱাৰে একেদৰে পত্নী থকিলেহে পতি আৰু পতি থাকিলেহে পত্নী থাকিব পাৰে পৰিয়ালত বাদেও জগতৰ সকলো সম্বন্ধৰ বেলিকাই ই সত্য ভাগৱতত সুন্দৰ উপমা দি এই কথা কোৱা হৈছে পৰৱৰ্ত্তী লিখনীত আলোচনা কৰাৰ ইচ্ছা থাকিল (আগলৈ )

No comments:

Post a Comment