Guru Harideva says that the
soul is not separate for each body. There are innumerable verities of body in
the creation. All bodies have various different
names and forms. But the presence of only one soul is expressed through all
those bodies in innumerable various ways. For example, in human bodies the
presence of the soul is expressed in one way, in animal bodies the presence of
the same soul is expressed in some other ways and so on. Moreover, the
expression of soul in one human body is different from the expression of the
same in another human body. Similar is the case with all other verities of
bodies. Bhagavata says that this unique
soul described as above does not have any name and form. But people use to call him by any name and
see him in any form in accordance with the capacity of their mind ,intelligence
and choice. If the name and form thus chosen
by a person mean the unique soul present
in all bodies in the creation, then there is no problem. By worshiping the soul
by that name and form considering him as God Almighty people can attain
spiritual perfection. If we go through the Vedic Scriptures then it can be found that there are
large number of spiritual practitioner who attained self-realization or
spiritual perfection by worship of God Almighty or the unique soul in the name
and form of Shiva, Durga, Kali , Ganapati and various other deities . But
common people involved with initial stage of spiritual practice cannot possess
these types of broader ideas of unity in various different types of spiritual
practices. So , it is not possible for them to correctly decide the name and form of one single deity for
worship as God Almighty . Here, the necessity of a spiritual master or Guru
arises to suggest his disciple one
single name and form through which the soul is expressed in the most perfect and
legible way . Based on his knowledge pertaining to deep study
of the Vedas , Vedic Philosophy ,
Bhagavata , Bhagavdgita and other Vedic Scriptures Guru Harideva suggests that the Soul is fully and perfectly expressed
through the name and form of Lord Krisna . (to be continued )
হৰিদেৱ গুৰুজনাই কৈছে যে প্ৰতিটো শৰীৰৰ আত্মা পৃথক
পৃথক নহয়। সৃষ্টিত অসংখ্য প্ৰকাৰৰ শৰীৰ আছে । প্ৰতিটো শৰীৰৰে পৃথক পৃথক নাম আৰু
ৰূপ আছে। কিন্তু সকলো শৰীৰৰ মাধ্যমত এক আত্মাই পৃথক পৃথক ভাৱে প্ৰকাশ লাভ কৰে ।উদাহৰণ স্বৰূপে মানৱ শৰীৰৰ মাধ্যমত আত্মাৰ
উপস্থিতি এক প্ৰকাৰে প্ৰকাশিত হয় , জন্তুৰ শৰীৰৰ
মাধ্যমত সেই এক আত্মাই অন্য এক পৃথক
প্ৰকাৰে প্ৰকাশিত হয় ইত্যাদি ইত্যাদি । আকৌ এটা মানৱ
শৰীৰ মাধ্যমত হোৱা আত্মাৰ প্ৰকাশ আন এটা মানৱ শৰীৰৰ মাধ্যমত হোৱা প্ৰকাশতকৈ ভিন্ন । অন্যান্য প্ৰকাৰৰ শৰীৰৰ ক্ষেত্ৰতো এই কথা সত্য । ভাগৱতত
কোৱা হৈছে যে আত্মাৰ কোনো নাম আৰু ৰূপ থাকিব নোৱাৰে । কিন্তু মানুহে নিজৰ নিজৰ ৰুচি অনুসৰি এক আত্মাকে যিকোনো নামেৰে
মাতিব পাৰে আৰু যিকোনো ৰূপত দৰ্শন কৰিব পাৰে । মানুহে
নিজৰ জ্ঞান, বুদ্ধি আৰু
পছন্দ অনুসৰি আত্মাক দিয়া নাম আৰু
ৰূপে যদি সমগ্ৰ সৃষ্টিৰ সমস্ত শৰীৰৰ
মাধ্যমত প্ৰকাশিত এক আত্মাক বুজায় তেন্তে কোনো সমস্যা নাই । এনে জ্ঞান-বুদ্ধিৰে নিৰ্বাচিত এক নাম আৰু ৰূপৰ
মাধ্যমত প্ৰকাশিত এক আত্মাক
পৰমেশ্বৰ হিচাপে উপাসনা কৰি মানুহে পাৰমাৰ্থিক পূৰ্ণতা লাভ কৰিব পাৰে । বৈদিক
শাস্ত্ৰ অধ্যয়ন কৰিলে আমি পাওঁ যে বিভিন্ন কালৰ বহু সংখ্যক উপাসকে এক আত্মাক শিৱ ,দুৰ্গা ,কালী গণেশ
ইত্যাদি নাম আৰু ৰূপৰ মাধ্যমত উপাসনা কৰি পাৰমাৰ্থিক পূৰ্ণতা লাভ কৰাৰ উদাহৰণ আছে
। কিন্তু সাধাৰণ মানুহে পাৰমাৰ্থিক সাধনা আৰম্ভ কৰাৰ সময়তে উপাসনা পদ্ধতি সমুহৰ
মাজত থকা ওপৰোক্ত
ধৰণৰ সামঞ্জস্য মূলক তত্বকথা বুজি পোৱা সম্ভৱ নহয় । সেই
কাৰণে তেওঁলোকে নিজৰ জ্ঞান-বুদ্ধিৰ দ্বাৰা কোনো এক বিশেষ নাম আৰু ৰূপৰ মাধ্যমত প্ৰকাশিত হোৱা এক আত্মাক
একমাত্ৰ পৰমেশ্বৰ হিচাপে নিৰ্বাচন কৰি উপাসনা কৰা সম্ভৱ নহয় । এইখিনিতে শিষ্যক
উপদেশ প্ৰদান কৰি কোনো এক বিশেষ নাম
আৰু ৰূপৰ মাধ্যমত পূৰ্ণ ৰূপত আৰু স্পষ্টভাৱে প্ৰকাশিত হোৱা আত্মাক একমাত্ৰ উপাস্য
পৰমেশ্বৰ হিচাপে নিৰ্দেশ কৰাৰ বাবে পাৰমাৰ্থিক শিক্ষক বা গুৰুৰ প্ৰয়োজন হয় ।বেদ, বৈদিক দৰ্শন
, ভাগৱত ,ভগৱ্দ্গীতা
আৰু অন্যান্য বৈদিক শাস্ত্ৰ গভীৰভাৱে অধ্যয়ন কৰি আহৰণ
কৰা জ্ঞানৰ আধাৰত বিচাৰ বিবেচনা কৰি হৰিদেৱ
গুৰুজনাই কৈছে যে ভগৱান শ্ৰীকৃষ্ণৰ নাম
আৰু ৰূপৰ মাধ্যমত ওপৰোক্ত এক আত্মা পূৰ্ণ ৰূপত প্ৰকাশিত হৈছে । ( আগলৈ )
No comments:
Post a Comment