Sunday 10 September 2023

Religious Teachings of the “Satra” Institution of Guru Harideva-193 (হৰিদেৱ গুৰুজনাৰ সত্ৰানুষ্ঠানৰ ধৰ্মীয় শিক্ষা-১৯০)

 

In the preceding post we tried to understand the simple meaning of Vedic period. From various sources it comes to our notice that during Vedic period   women occupied an exalted position. They enjoyed personal freedom and rights equal with men. Within the family a girl child was given all privileges entitled to a son . Girls were allowed to enter into the Gurukulas along with boys.  They also received education as like as boys.  They were allowed to enter into “Brahmaachary” discipline through “Upanayana” ritual. Women studied the Vedas  and Vedic literature like men. After completing education up to certain level majority of women entered into married life or “Grihasthashrama” .  In “Grihasthashrama” they performed their familial, social and religious duties in accordance with instructions contained in the Vedas . Marriage was not forcibly imposed upon them and child marriage was totally prohibited. In short it can be said that in the Vedic period marriage was considered as social and religious duties for both man and woman and it was the way of uniting a couple on an equal footing . Monogamy was strictly practiced by a married couple . The couple was termed as “ Dampati” and the term meant two joint owners or two joint heads of the household. So far as the religious performances of the household are concerned women played very prominent role. Even there was prohibition in performance of certain Vedic sacrifices and rituals without presence of wife with husband. However, a small part of women did not prefer to enter into married life . They continued higher studies and performed tough spiritual practices as like as male Vedic Rishis . Among them there were woman authors  of the Vedic hymns . It is said that at least twenty women composed Rig Vedic Hymns. Lopamudra, Ghosa, Viswabra are names of some of them . Gargi and Maitreyi were the leading women philosophers of that time. These are some of the general observation made by prominent scholars regarding the status of women during the Vedic period . Being scholar of the Vedas Guru Harideva was aware of these things. So naturally he felt sorry when the poor status of women during his time, that is, mediaeval period, came to his notice and he tried to improve their position as far as possible through his Satra Institution. ( to be continued )    

 ইয়াৰ আগৰ লিখনিটোত বৈদিক কাল মানে কি বুজোৱা হয় তাৰ সাধাৰণ আভাস লোৱাৰ চেষ্টা কৰা হৈছে । কোৱা হৈছে যে বৈদিক কালৰ সমাজত মহিলাৰ স্থান অতি উচ্চ খাপৰ আছিল ।  মহিলাই পুৰুষৰ সমানে ব্যক্তিগত স্বাধীনতা আৰু অধিকাৰ লাভ কৰিছিল । পৰিয়ালত কন্যা সন্তানক পুত্ৰ সন্তানৰ সমান সুযোগ সুবিধা দিয়া হৈছিল । পুত্ৰৰ দৰে কন্যা সন্তানকো উপনয়ন সংস্কাৰৰ মাধ্যমত ব্ৰহ্মচৰ্য আশ্ৰমত প্ৰৱেশ কৰাৰ অনুমতি দিয়া হৈছিল । গুৰুকূলত শিক্ষা গ্ৰহণ কৰাৰ সুযোগ প্ৰদান কৰা হৈছিল। কন্যাকো বেদ অধ্যয়নৰ অধিকাৰ দিয়া হৈছিল। এটা স্তৰলৈ বিদ্যা অৰ্জন কৰাৰ পিছত সৰহ সংখ্যক মহিলাই বিয়া বাৰু কৰাই গাৰ্হস্থ্য আশ্ৰমত প্ৰৱেশ কৰিছিল । তেওঁলোকে বেদৰ দ্বাৰা নিৰ্দেশিত গৃহস্থাশ্ৰমৰgRhasthaashramarনীতি নিয়ম অনুসৰি পাৰিবাৰিক,  সামাজিক আৰু ধৰ্মীয় কৰ্ত্তব্য সমূহ পালন কৰিছিল । বিবাহ জোৰপূৰ্বক ভাৱে জাপি দিয়াৰ নিয়ম নাছিল আৰু অপ্ৰাপ্ত বয়স্ক কন্যাৰ বিবাহ নিষিদ্ধ  আছিল । মুঠতে কব পাৰি যে বৈদিক কালত বিবাহ পুৰুষ আৰু মহিলাৰ সামাজিক আৰু ধৰ্মীয় কৰ্ত্তব্য হিচাপে গণ্য কৰা হৈছিল । বিবাহৰ মাধ্যমত এজন পুৰুষ আৰু এগৰাকী মহিলাক একে সমান অধিকাৰ দি একত্ৰিত কৰা হৈছিল । লগতে এজন পুৰুষে আজীৱন মাত্ৰ এজনী মহিলাৰ  সৈতে শাৰীৰিক সম্পৰ্ক ৰক্ষা কৰাৰ নিয়ম নিশ্চিত কৰা হৈছিল। সেই কাৰণে বিবাহৰ দ্বাৰা একত্ৰিত হোৱা পুৰুষ মহিলাক দম্পতি বুলি কোৱা হৈছিল । দম্পতি শব্দৰ দ্বাৰা গৃহস্থালীৰ দুজন যুটীয়া মালিক বা দুজন যুটীয়া মূৰব্বী থকা বুলি বুজোৱা হৈছিল। গৃহস্থী ঘৰত অনুষ্ঠিত হোৱা ধৰ্ম কাৰ্যৰ বেলিকা মহিলা অতি গুৰুত্বপূৰ্ণ স্থানত অধিষ্ঠিত আছিল । আনকি কিছুমান যাগ-যজ্ঞ , পূজা-পাতল আদি পত্নীক লগত নোলোৱাকৈ পতিয়ে অকলে কৰাত বাধা আৰোপ কৰা হৈছিল । আনহাতে সংখ্যাত তাকৰ একাংশ মহিলাই নিজৰ ইচ্ছামতে বৈবাহিক বন্ধনৰ পৰা আঁতৰত থাকি উচ্চতৰ জ্ঞান আহৰণ আৰু পুৰুষ ঋষি মুনিৰ দৰে কঠোৰ  পাৰমাৰ্থিক সাধনা কাৰ্যত ব্ৰতী হৈছিল । তেওঁলোকৰ মাজৰ পৰা অনেক বেদ মন্ত্ৰৰ ৰচয়িতা বা মন্ত্ৰদ্ৰষ্টা ঋষিৰ আবিৰ্ভাৱ হৈছিল । কোৱা হৈছে যে ঋগ্বেদৰ মন্ত্ৰদ্ৰষ্টা মহিলা ঋষিৰ সংখ্যা কমেও  ২১ গৰাকী । লোপমুদ্ৰা , ঘোষা , বাৰবাৰা আদি এই শ্ৰেণীৰ  মন্ত্ৰদ্ৰষ্টা ঋষি । গাৰ্গী , মৈত্ৰেয়ী আদি সেই কালৰ বিখ্যাত মহিলা দাৰ্শনিক । এই সমূহ হৈছে বৈদিক কালৰ  সমাজত মহিলাৰ স্থান সম্পৰ্কত বিভিন্ন পণ্ডিত ব্যক্তিয়ে উল্লেখ কৰা তথ্যৰ কিছু আভাস।বিদগ্ধ বেদজ্ঞ পণ্ডিত হৰিদেৱ  গুৰুজনাই এই বিলাক কথা ভালদৰে জানিছিল । সেই কাৰণে তেওঁৰ দিনত অৰ্থা মধ্য কালত মহিলাৰ অত্যন্ত পুতৌজনক অৱস্থা দেখি স্বাভাৱিকতে  গুৰুজনাই মনত বৰ দুখ পাইছিল আৰু সত্ৰানুষ্ঠানৰ জৰিয়তে ইয়াক যিমানদূৰ সম্ভৱ নিৰাময় কৰাৰ প্ৰচেষ্টা কৰিছিল ( আগলৈ )

No comments:

Post a Comment